Neem deel aan iDordt en geef je mening!
Algemeen
Algemene blogposts, artikelen, interviews die niet zomaar in een andere categorie te plaatsen zijn. Dit doet natuurlijk niets af aan de kwaliteit, laat dat duidelijk zijn. Wij doen ons uiterste best voor unieke content in deze categorie!

Woonbron: Een dreigement aan iedereen

apr 25

30

Woonbron bedreigt alle bewoners in een keer met uitzetting in een heftig "zero-tolerance" briefje. Waarin tevens wordt opgeroepen om alle mini-wietverbouwers er bij te lappen. Een (1) plant lijkt genoeg voor een ontruimingsprocedure.



Dus dames en heren thuiskwekers, hobbyisten, tuinkwekers, buitentelers, balkonkwekers, wees voorbereid. Voor je het weet sta je op straat. Nadat de buren jouw enkele plantje even hebben doorgebeld, naar aanleiding van het vriendelijke briefje.


Woonbron: Denkt, Durft, Doet!


Volledige brief met logo hier:


Woonbron dreigbrief in het groot


UPDATE: De Hoge Raad denkt er anders over. Thuistelers met maximaal vijf wietplanten kunnen ervan uitgaan dat ze niet worden vervolgd, ongeacht het resultaat van de oogst. Dit gaat natuurlijk over de juridische vervolging, en staat los van de huurovereenkomst. Volgens Nu.nl

Reacties 

 
+1 #1 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenYvonne Heslinga 25-04-2011 17:45
Vestigingsdirec teur Woonbon...
Slordig. :D
Citeer
 
 
+2 #2 Goeie actieX 25-04-2011 17:49
Prima actie van Woonbron, zero tolerance! Hopelijk volgen andere woningstichting en ook. Het kweken van wiet veroorzaakt vaak grote schade aan de woningen van de verhuurders die vervolgens op niemand kan worden verhaald.
Citeer
 
 
0 #3 Eigen rechterMax Tolerance 25-04-2011 18:08
Maar je mag van de wet voor eigen gebruik toch drie plantjes hebben? Gaat woonbon nu ook eigen rechter?

Ik vraag me af of dit soort eigen rechter spelen overeind blijft voor een echte rechter.
Citeer
 
 
0 #4 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenX 25-04-2011 18:21
De eigenaar van de woning heeft het recht om voorwaarden te verbinden aan de verhuur van zijn woning. Eén van de voorwaarden van Woonbron is kennelijk dat je er geen wiet mag verbouwen, ook niet voor eigen gebruik.
Wie toch wiet wil verbouwen kan natuurlijk altijd zelf een huis kopen. Dan bepaal je zelf je regels.
Citeer
 
 
+1 #5 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenDordtenaar 25-04-2011 18:50
Prima actie. Zo voorkom je dat grenzen gaan vervagen.
Citeer
 
 
+3 #6 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenRemco Jan 25-04-2011 18:54
Max Tolerance zei:
Maar je mag van de wet voor eigen gebruik toch drie plantjes hebben? Gaat woonbon nu ook eigen rechter?

Ik vraag me af of dit soort eigen rechter spelen overeind blijft voor een echte rechter.


Er is geen wet waar dat in staat. Sterker nog, wettelijk gezien is het gewoon verboden om wietplanten te hebben. Dat men in de praktijk een klein aantal door de vingers ziet doet daar niets aan af.
Citeer
 
 
+4 #7 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenTom 25-04-2011 22:04
Volgens de wet mag je geen planten bezitten of verhandelen.
Woonbron volgt de wet en gedoogd niet en daar hebben ze gelijk in volgens mij.
2 jaar geleden nog was er een flat illegaal onder verhuurd tot dat de flat er onder wateroverlast had (het water liep langs de wanden). Gevolg de illegale bewoner was gevlogen na de inval door de politie. De schade was geheel voor woonbron.Dus ik denk dat woonbron gelijk heeft.
Citeer
 
 
-3 #8 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenifor 26-04-2011 10:35
Wellicht is het in deze discussie, die alweer op deze site terugkomt, handiger om eens een expert aan het woord te laten:

http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=VU5p8I93_OY
Citeer
 
 
+1 #9 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenAlbert Comu 26-04-2011 10:54
Ja, die praat lekker samenhangend, Ifor... ;-)
Citeer
 
 
0 #10 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenifor 26-04-2011 11:13
In plaats van te letten op hoe iemand iets zegt, kan het geen kwaad om te letten op wat hij zegt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Louk_Hulsman
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1137315/2009/02/09/Louk-Hulsman-1923-2009.dhtml
Citeer
 
 
-1 #11 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenifor 26-04-2011 11:22
http://www.encod.de/info/LOUK-HULSMAN-OVERLEDEN.html

Hier de tekst van het filmpje
Citeer
 
 
+1 #12 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenAlbert Comu 26-04-2011 12:04
Allemaal erg leuk, Ifor. Je hoefde niet in de verdediging te gaan, ik had er een smiley achter gezet. ;-)

Blijft natuurlijk wel een feit dat het geklieder met cannabis fout gaat. Van mij mag je een joint in je hoofd steken, maar laat het fijn gekweekt worden in de kassen in het westland. Kort geleden nog een zolderbrandje ergens. Of wat voor omwonenden vervelend is; een rekening van Eneco die raadselachtig hoog is. Of de godganse dag figuren door de straat die je er liever niet ziet. Er gaat op dit moment een hele verkeerde vorm van drugsjacht door deze stad. Het legaliseren van thuiskweek, levert hier geen bijdrage aan. Met een stuk of 6 koffieshops kun je de paffende horde wel voorzien van materiaal. Dat gemeente en woningbouw nu een soort heksenjacht ontketenen, drijft het dus de criminaliteit in. Ik voel aan mijn baarwaterversna velaar dat onze Brokkemeester het niet zo heeft op drugs. Heb het er zelf ook niet op. Was iets wat ik pakte toen ik nog onder de 30 was, maar deze heksenjacht maakt iets kapot. Nu gaat de criminaliteit wel groeien. Maar hé, je bent wel mooi van dat drugsgebruikend e deel van je bevolking af! Not!
Overigens is het hele gedoogbeleid te raar voor woorden. Lees het wetboek maar na. Het mag oogluikend verkocht worden, maar inkoop is officieel verboden. Goed plan, ik mag wel patat verkopen, maar geen aardappels inkopen. Volledige legalisering, gecontroleerde kweek en gewoon verpatsen bij de Appie met accijns er op. Klaar.
Citeer
 
 
-1 #13 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenifor 26-04-2011 13:42
@Comu: Helemaal mee eens! Jammer dat dat niet mag ivm internationale verdragen.

Relevant:
http://www.nu.nl/binnenland/2500985/vijf-hennepstruiken-niet-bestraft.html

Woonbron zal trouwens wel 'algemene Voorwaarden' hebben waarin staat dat het niet mag...
Citeer
 
 
0 #14 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenAlbert Comu 26-04-2011 14:10
Geen idee, ik zal eens in mijn huurcontract bladeren. Als je vrouw zo slim is om boekhouder te worden, moet ze ook niet zo raar kijken als er hier iemand is die zo slim is om de administratie aan d'r uit te besteden. :lol: Zal vanavond eens kijken. Ik heb nl. ook zo'n brief.
Citeer
 
 
0 #15 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenRemco Jan 26-04-2011 20:23
@Albert Comu: niet bij de AH natuurlijk. Die mag immers ook geen sterke drank verkopen....
Citeer
 
 
-3 #16 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenScharco 26-04-2011 20:28
De hoge raad vervolgt de teelt van 5 wietplantjes niet eens:

www.rechtspraak.nl/Organisatie/Hoge-Raad/Nieuws/Pages/Teeltvanmaximaalvijfhennepplantennietvervolgd.aspx

Ik vraag me ernstig af Oerlemans zich niet verkijkt op de rechtsgeldighei d van zijn dreigement.

En welke rechter geeft een huiszoekingsbev el omdat de buurvrouw de fuchsia aanziet voor een wietplant?
Citeer
 
 
+2 #17 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenDordtenaar 26-04-2011 23:21
Het gaat m.i. ook niet om het wietplantje an sich, het gaat om een stok achter de deur.

Veel (niet iedereen, maar allas) van de mensen die via Woonbron iets huren, behoren tot de groep die we in alle objectiviteit kunnen classificeren als 'sociaal zwak'. Er spelen meestal meerdere problemen, waarvan weinig geld meestal nog 1 van de relatief kleinere is is.

Sommige mensen hebben nu eenmaal wat meer 'sturing' nodig om een normaal leven te leiden. Als hier, door het afschrikwekkend e effect, ook maar 1 huisuitzetting met kinderen wordt voorkomen, is het wat mij betreft een puik plan
Citeer
 
 
+1 #18 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenTom 27-04-2011 00:16
Beste Dortenaar.
Veel (niet iedereen, maar allas) van de mensen die via Woonbron iets huren, behoren tot de groep die we in alle objectiviteit kunnen classificeren als 'sociaal zwak'. Spreek u nader uit.
Wie zijn die mensen?
Ik ben zo`n huurder,ik huur al 30 jaar een woning van woonbron heb hier altijd prettig gewoond maar het in de jaren zienderogen achteruit zien gaan.
Alles wat mij hier hield is de buurt die op zich prettig is het uitzicht geweldig
en buren het zelfde maar je hebt altijd een rotte appel er tussen zitten.En die moet je er uit zetten.
Citeer
 
 
-3 #19 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenScharco 27-04-2011 06:39
@Dordtenaar, het gaat hier niet om het schrikeffect. Woonbon gaat simpelweg keihard de nullijn hanteren. En heeft geen enkele moeite om zijn klanten als kleuters te behandelen.

Niks gedoogbeleid, of kijken naar individuele gevallen. Het staat ee zelfs in hoofdletters: "Geen enkele plant zal worden getolereerd".

Natuurlijk moet je optreden tegen tot wietplantages omgebouwde woningen maar zie weinig kwaads in iemand die voor eigen gebruik een plantje laat groeien.

Ik vind dit een enge ontwikkeling.
Citeer
 
 
0 #20 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenAlbert Comu 27-04-2011 09:03
@Dordtenaar. Dat sociaal zwakke is echt kul. Ik huur sinds een paar jaar ook van woonbron en ik ben toch echt hoog opgeleid. Reden? Ik wel lekker ophoepelen naar het buitenland als mijn zoon van de basisschool af is en naar een internationale school kan in het buitenland en voel er verrekt weinig voor om een koopwoning3 jaar voor de kat z'n viool met een bord in de tuin te hebben staan.

Waar het gaat om die drugsjacht, gaat woonbron te ver. Wat een ramp zeg, als iemand 1 plantje heeft. Volle zolders met vette lichtbakken, moeten er linea recta uitgerukt worden. Maar dit is de betutteling die we op zo vele vlakken opgaan. Ook ben ik het met Scharco eens dat dit weleens een dik juridisch foutje kan zijn van Oerlemans. Ik heb die brief eens naar een jurist gestuurd uit interesse. Keep you posted.
Citeer
 
 
0 #21 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenAlbert Comu 27-04-2011 09:14
@Remco-jan Dan maar bij de Gall en Gall. ;-)
Citeer
 
 
0 #22 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenRobbert-Jan 27-04-2011 11:13
Ze kunnen maar duidelijk zijn! Het is vast niet zo dat ze elke woning gaan controleren op plantjes, maar als dergelijke zaken spelen hebben ze wel degelijk gewaarschuwd. Woningen gaan achteruit, gebruikers zijn met de noorderzon weg en Woonbron zit met de gebakken peren. Laat de woningen dan ajb over aan mensen die niet de gelukkige positie hebben een woning te kunnen kopen.
Citeer
 
 
+2 #23 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenAlbert Comu 27-04-2011 12:16
Antwoord van de jury±

a. Gedoogbeleid c.q. uitspraak Hoge Raad gaat over het strafrechtelijk e aspect;
b. Brief van Woonbron gaat over de civielrechtelij ke verhouding tussen huurder en verhuurder;

Beide invalshoeken zijn dus verschillend. Woonbron kan dit gewoon doen, omdat er sprake is van schending van de overeenkomst als er wiet wordt verbouwd.
Citeer
 
 
+1 #24 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenRemco Jan 27-04-2011 13:10
Albert Comu zei:
@Remco-jan Dan maar bij de Gall en Gall. ;-)


Die hebben in elk geval ervaring met de verkoop van bedwelmende producten die de gezondheid schaden. En dat is ook een vak. ;-)
Citeer
 
 
-2 #25 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenVino K. Maat 12-05-2011 19:54
leuk als zoonlief (of dochterlief) stiekem een paar plantjes wegwerkt in kamer of kast... Of als hij of zij het kelderboxje waar rollater-oma toch niet meer komt sinds opa overleed leent voor een paar oogstjes?. In DordtCentraal staat trouwens een artikel dat zichzelf enorm tegenspreekt. Woonbron laat optekenen keihard te zijn, dat je er HUP, uitgeknikkerd wordt, dan zegt ze stappen 'te overwegen' en op het einde lees ik dat je je huis moet verlaten, behalve in bepaalde situaties. Welke zijn dat dan? Juist die ik hierbij beschreef, of mag je blijven zitten/telen met je plantje of plantjes (5zoals de wet TOESTAAT en Woonbron is de wet niet!) als je de winst met Woonbron deelt, haha. Wat een achterlijke brief. Woonbron, de grootste Dordtse cultuurdragers sinds erasmus BAH BAH
Citeer
 
 
-2 #26 wie de wie de wiet, als Woonbron je plantje(s) zietVino K. Maat 12-05-2011 20:07
@x Maar je hele huis ombouwen omdat je graag cactussen kweekt of reptielen houdt, dat kan zeker weer wel? Hier lees ik, denk ik, de woorden van iemand die een veel grotere klacht heeft, namelijk een maatschappelijk e. 'De mensen in het algemeen zijn tegenwoordig asociaal en de wiettelers die een huis uitgewoond achterlaten in het bijzonder." Ik bespeur de reactie van een iemand die centjes verloren heeft met 'een pandje dat hij bezat verhuurde' en waarvan a) of het huurcontract niet al te snugger was opgemaakt of b) de vooraf bepaalde en betaalde borgsom, de uiteindelijke schade niet bleek te dekken. Uit de roep om 'Zero Tolerance' denk ik te extraheren dat meneer een uitgetreden beroepsmilitair is of zo. Net op tijd, nog lang niet pensioengerecht igd maar met lekkere oplazerpremie alvast het burgerleven in, en 'wat in het onroerend goed gaan doen'. Tsja, zo kan onroerend ineens ontroerend worden, als je wat geldjes kwijtraakt. Ik las gelukkig betere reacties onder deze topis, en dat zorgt dat ik blijf geloven in een acceptatie van de blowert in het algemeen en degene die die plantjes zelf met liefde verzorgt en oprookt in het bijzonder...
Citeer
 
 
+4 #27 RE: Woonbron: Een dreigement aan iedereenAlbert Comu 12-05-2011 20:08
Niet hierboven gelezen, Vino? Civielrechtelij k heeft woonbron gelijk. In het strafrecht zit het gedoogbeleid. In het civielrecht niet. Laten we geen appelen met peren vergelijken. Anders beginnen we te lijken op mensen die de melk wel hebben horen klotsen maar niet weten waar de tepel hangt.
Het staat duidelijk in de contracten dat je niets mag doen wat verband houd met verboden in de opiumwet, en als je dus één plantje hebt, ben je terecht de leut. Dat de overheid gedoogt hoeft niet te betekenen dat Woonbron hetzelfde moet doen.
Citeer
 
 
-2 #28 je hebt gelijk, maar ik ook, hahaVino K. Maat 12-05-2011 20:29
Het is de waarheid onder een Koe, maar de eerste persoon die in ons landje zijn huisje uitgezet wordt vanwege 'niet-commerciele-weedteelt', moet nog opstaan...euh..de deur achter zich dichtdoen. Jurispretentie...predentie is er dus nog niet (tenminste niet van zaken waarin de verdachte verloor), maar het is een feit en ik wil nog weleens zien hoever Woonbron komt. Ben je het toch wel met me eens dat de brief droevig is en de toon ervan doet denken aan tijden van weleer. Zeker den uitsmijtert: Misdaad Anomiem bellen als je een vermoeden hebt. Prachtig voor de politie. Je hoeft namelijk nooit meer toe te geven dat je helemaaaaaaaaal geen tip hebt gehad of uberhaupt enig speurwerk aan een inval vooraf ging. 'Ja, we zijn anomiem gebeld dat hier 4000 plantjes stonden jongeman...!!!" Okay, je hebt slechts een comateus plantje in de dakgoot staan, maar ja: Regel is regel. wet is wet. Je moet eruit. Bah, wat een politie-methode zeg; je laten helpen door diensten van verraders... Of phantoom-verraders, want verzonnen. Bleuh
Citeer
 
 
-1 #29 Het onderwerp is onbelangrijkH from the Valleys 12-05-2011 23:18
Ja kijk lieve Woonbronwonerts en Oudere jongeren, voor wie het horen wil, mijn visie op dit alles.
Ik woon niet bij woonbron en tegenwoordig komt alles wat bij mij in een vloetje gaat gewoon van de Appie of één van zijn conculega's.
Het gaat helemaal niet om het onderwerp wiet, het gaat om enerzijds de redelijkheid en billijkheid van de bedingen in het huurcontract en anderzijds de communicatie van woonbron.
Ik betaal ettelijke duizenden euro's per jaar aan belasting en vind het van de gekke dat woonbron oproept tot melden van slechts één plantje bij misdaad anoniem, daar betaal ik niet voor. Ik wil best belastingcenten betalen om te zorgen dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan voor omwonenden en er geen overlast wordt bezorgd, maar even normaal doen, dat er in het contract staat dat ik niet mag onderverhuren, betekent niet dat ik geen kostgeld van mijn inwonende werkende kinderen mag vragen. Een rechter zal zich hier buigen over de afweging in hoeverre het bezit van één plantje (en dus niet het risicovol exploiteren van een hele plantage) opweegt tegen de inbreuk op vrijheid van handelen van een individuele bewoner die, zonder risico op nadelige effecten voor derden, inclusief het eigendom van de woningstichting .
En, nu zeg ik jammergenoeg maar dat was ooit anders, de wet is niet tegen wietgebruik, maar wel tegen wietexploitatie met alle risico's van dien, dus ik vraag me af of woonbron in staat is de bron van een enkel plantje voor eigen gebruik te dempen.
En nogmaals, foei, foei, foei, woonbron voor het willen misbruiken van, ook mijn, gemeenschapsgel d, want hier wil de politie zelf niet tegen optreden. Bij meer dan de tolerantiegrens , dan hoort dat zeker bij de verantwoordelij kheid van de individuele burger, zo is de wet, maar daar hebben we postbus 51 voor toch?
Ik geef woonbron wel gelijk dat zij iets willen doen aan de schade onstaan door misbruik van de door hen verhuurde woningen door wietgroottelers . Woonbron heeft ook een wettelijke verplichting om te zorgen dat de door hen verhuurde objecten niet voor criminele doeleinden worden gebruikt, maar let wel, criminele doeleinden!
Citeer
 
 
-1 #30 Fun Video'ssmokey 11-08-2011 16:59
haha ja woonbron weer hé lol
ze spelen zelf een eigen rechtertje haha ze hebben mij ook het leven zuur gemaakt
heb alles openbaar op yuo tube gezet
je mag helemaal niets meer kijk ook maar eens op you tube http://www.youtube.com/watch?v=k8F1awBE_ec groetjes smokey
Citeer
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Uit Agenda

Laatste Comments